Oldal kiválasztása

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

HELLÓ GYIK

Az alábbi gyakran ismételt kérdések és válaszok neked szólnak, ha még nem dolgoztunk együtt, ha most vágsz bele új vállalkozásodba és eddig még nem dolgoztál tervezőgrafikussal, vagy már vállalkozó vagy, de most jött el az ideje, hogy szintet lépj és profi tervezőgrafikussal készíttetett arculatod, online vagy offline megjelenésed legyen. Ha a kérdésedre mégsem találtál választ, írj nekem!

MEGRENDELŐKÉNT KELL ELŐRE KÉSZÜLNÖM AZ ARCULATOM MEGTERVEZTETÉSÉRE?

Gondolom, most, hogy valami újba vágsz, izgatott vagy és a világ az új projekted körül forog, üzleti tervet írsz, anyagokat, ötleteket gyűjtesz, szövegeket fogalmazol, szakmai cikkeket olvasol – mindezzel a grafikussal való munkára is készülsz. A legfontosabb az, hogy nem látványötletekkel és logómegoldásokkal, hanem átgondolt üzleti koncepcióval kell megérkezned a tervezőgrafikusodhoz, aki majd erre az alapra építi fel az ehhez illő, profi vizuális megoldást. Ha van saját marketingesed, annál jobb, gyertek együtt!

MIT KELL NEKEM, MINT MEGRENDELŐNEK TENNEM ELSŐ LÉPÉSKÉNT? MIKOR KEZDEM A MUNKÁT?

kapcsolatfelvételi űrlapon vagy  az anczine@gmail.com címen vedd fel velem a kapcsolatot és olvasd el a munkamenetről szóló részt, abból sok minden kiderül.

MIT KELL NEKEM BIZTOSÍTANOM A MUNKA MEGKEZDÉSÉHEZ?

Amennyiben arculatot rendelsz és már gyűjtögettél neked tetsző képeket, hangulatokat, vagy van Pinterest kollekciód, szívesen megnézném. Ha volt régi megjelenésed, azt is szeretném látni. A megbízás után kapsz majd tőlem egy Tervezői Kérdőívet, kérlek, vedd komolyan, odafigyeléssel és részletesen töltsd ki, erre is szükségem lesz. Mindez azért fontos, mert ezekből nem csak a teendőket tudom felmérni, hanem látom belőle az ízlésedet és stílusodat is.

Ha grafikai terméket, médiakampányt, kiállításmegjelenést vagy weboldalt rendelsz, szükségem lesz az eddigi arculatodra: a vektoros logódra (ai, eps), az arculati színeidre és elemeidre, a nyomdai felbontású képeidre. Ezek nélkül egy grafikus sem tud dolgozni és mindig a tervező egyéni mérlegelése dönt, hogy lehet-e gyenge minőségű arculati elemekkel vagy azok megléte nélkül dolgozni. Szerencsére mindenre van megoldás, de előfordulhat, hogy kapsz egy külön ajánlatot az arculati elemeid rendbetételére is.

Ha grafikai terméket vagy weboldalt rendelsz, szükségem lesz a már jól megírt, korrektúrázott és lehetőleg tényleg végleges szövegekre.

Ez azért fontos, mert a szöveg hangulata, hangsúlyozandó elemei és mennyisége nagyban meghatározza egy online vagy nyomdai termékoldal képét, ’erre tervezünk’, utólag nagyságrendileg változtatgatni nem szerencsés, felborítja a munkafolyamatot, a határidőt és a grafikus idegrendszerét. Természetesen azért az apróbb javítások nyugodtan jöhetnek.

A fentiek mellett MINDEN érdekel, ami a feladattal kapcsolatos lehet, mert minél több információt kapok, annál gyorsabban és pontosabban dolgozunk.

Ha profi vagy és írtál rendes brief-et, az mégjobb, ide vele!

NINCS MÉG LOGÓM ÉS ARCULATOM, DE MOST NEM IS SZERETNÉK, CSAK EGY GYORS NÉVJEGY, SZÓRÓLAP, FACEBOOK OLDAL KELLENE NAGYHIRTELEN, ÍGY ELVÁLLALOD?

Természetesen. A grafikusok általában jobban szeretnek ilyesmit már egy átgondolt arculatra alapozva megtervezni, mert így lesz egységes, következetes és felismerhető a stílusod. De van erre az esetre is jó megoldás, keress meg!

NAGYON SÜRGŐS LENNE, MOST EL TUDOD KEZDENI?

Valószínűleg nem. De vedd fel velem a kapcsolatot, kérdezz rá, hátha épp mégis van szabad kapacitásom. Sőt, az is lehet, hogy ha átbeszéljük a munkát, kiderül, hogy nem is olyan sürgős az a logó, vannak még előtte teendőid.

CSAK AZ ÉN MEGRENDELÉSEMEN DOLGOZOL, AMIKOR MEGBÍZLAK?

Mivel minőségi tervet szeretnék neked is készíteni, párhuzamosan csak néhány munkán dolgozom, ezzel együtt ez nem jelenti azt, hogy egész nap csak a te megrendeléseddel foglalkozom.

MINDENT TE TERVEZEL VAGY VANNAK ALVÁLLAKOZÓID?

A koncepcióalkotást, a design szoftverekkel való tervezést és a munkamenedzsmentet az összes hozzá tartozó részfeladattal az első kapavágástól a nyomdai kivitelezésre való leadásig mindig egyedül végzem.

Természetesen amennyiben nagyobb kapacitásra van szükséged vagy több területet érintő megbízással keresnél meg, van mögöttem olyan ügynökségi háttér, hogy profi megoldást tudjak nyújtani neked azokra is.

VAN OLYAN, AMIT NEM VÁLLALSZ?

Természetesen nem vállalok a Büntető Törvénykönyvbe ütköző, ’felnőtt’ tartalmú, nőket és kisebbségeket sértő, állatbántalmazást bemutató tartalmakat és sötét energiájú okkult témákat sem.

MIT TARTALMAZNAK AZ ÁRAK?

Az árak a rám vonatkozó adóterheket tartalmazzák!

Az árak offline grafikai munkák esetén minden esetben az anyag teljes nyomdai előkészítését is tartalmazzák és jpg, png, eps, ai, svg vagy egyéb formátumokban kerülnek leadásra.

Az árak online grafikai munkák esetén interneten átküldött anyagot tartalmaznak, jpg, png, gif vagy svg formátumokban kerülnek leadásra.

Az árak NEM tartalmazzák a felhasználásra kerülő fotók, illusztrációk és betűtípusok jogdíjait és költségét.

Az árak NEM tartalmazzák az egyedileg készülő illusztrációk jogdíjait és költségét.

SZÁMLÁT KAPOK?

Hát persze. Az árak forintban értendőek és a vállalási díjról – jelenleg – alanyi adómentes (áfamentes) számlát adok.

ÁFA-T KELL FIZETNEM?

Nem. Az áraknak jelenleg nincs ÁFA-t vonzatuk.

ÓRADÍJBAN VAGY FIX ÁRON DOLGOZOL?

Fix megbízási áron, csomagáron vagy darabáron szeretek inkább dolgozni, de hosszú távon való együttműködés esetén nyitott vagyok az óradíjas elszámolásra is, – ez mindig egyéni megbeszélés kérdése, árajánlatot, óradíjat csak a munka előzetes felmérése esetén tudok adni.

VÁLTOZHATNAK MUNKA KÖZBEN AZ ELŐRE MEGBESZÉLT ÁRAK?

Ha a megrendelésed valamely, az én tervezői felelőségkörömön kívüli okokból eltér az előzetesen megbeszélt és elfogadott munkamennyiségtől, akkor plusz fix összeget adok a vállalási díjhoz. Természetesen erről mindig előre tájékoztatlak, hogy el tudd dönteni, megrendeled-e a további munkákat. Ilyen eset lehet például, ha kérsz még valamilyen plusz grafikai terméket, vagy több odalas lesz az anyag, vagy utólag meggondolod magad és mégis egy másik korábbi koncepciót választanál kidolgozásra, habár már kidolgoztam a korábban választottat, és így tovább.

Ha meggondoltad magad és a megrendelésed mennyiségén utólag csökkentenél, az automatikusan nem jelenti a vállalási összeg csökkenését!

A munka időigényes és legnagyobb kihívást jelentő része az alapok letétele, a kreatív koncepciók kialakítása, az áraimat alapvetően és átfogóan erre alapozva adom, néhány tétel utólagos kihúzásával a végleges árat csökkenteni nem lehetséges. De ez is mindig egyéni megbeszélés kérdése, kérlek, jelezd időben, ha közben másképp alakulnak a dolgaid, preferenciáid, találunk megfelelő megoldást.

MEDDIG ÉRVÉNYESEK AZ ÁRAID?

Az egyéni árajánlataim 30 napig érvényesek.

A csomagáraim mindig annyiba kerülnek, amennyi a kapcsolatfelvételed napján a weboldalamon fel van tüntetve. A csomagok árának változtatási jogát fenntartom, ezért ha korábban más árat láttál a weboldalamon, azt már ne vedd figyelembe.

MIRE ALAPOZOD AZ ÁRAIDAT?

Nagyon sok éve dolgozom tervezőgrafikusként, referenciáim és a tapasztalatom garancia arra, hogy profi hozzáállást és minőségi munkát vásárolsz, ehhez igazítom az áraimat is. Nálam nincs ’logótervezés 10 000 Ft-tól’, mert tudom, hogy ennyibe sajnos már ráfordított időben sem fér bele az, hogy téged, mint vállalkozót komolyan vegyenek és olyan igényes végeredmény kapj, amire tényleg alapozhatsz a jövőben.

Emellett, ha csak bizonyos költségkeret áll rendelkezésedre, akkor is bátran kérdezz rá, ’mi fér bele’, mert törekszem arra, hogy a munkám elérhető legyen mikrovállalkozások és társadalmi kezdeményezések számára is, ezért olyan egyszerűsítő javaslatokat tehetek, amivel már meg tudjuk oldani a problémádat – de ez mindig egyéni elbírálás kérdése.

KÉRHETEK EGYÉNI ÁRAJÁNLATOT?

Teljesen személyre szabott, mindenre részletesen kiterjedő, tételes árajánlatot kizárólag nagyobb volumenű megrendelés esetén, minden rendelkezésre bocsájtott információ alapján áll módomban elkészíteni.

A grafikai tervezésben a részletes és pontos árkalkuláció készítése, – sokan nem tudják, – akár több napot is igénybe vehet.

Minden igény egyedi, a munka mennyisége mindig az adott feladat komplexitásától és rendelkezésre álló alapoktól függ, ezt kell felelősséggel előre tételenként megsaccolni és ráadásul, mivel a megrendelő sokszor kevésbé látja át a folyamatokat, írásban is részletesen alátámasztva prezentálni.

ELŐLEGET KÉRSZ A MUNKA MEGKEZDÉSE ELŐTT?

Természetesen, ennek több oka van.

Az előleg a megrendelő tervezőben való bizalmának kifejezése, az előleget a portfólióban látott munkák és az ajánlásaim alapján adod.

Az előleg megvédi a tervezőt a komolytalan, megbízhatatlan, fizetés előtt eltűnő megrendelőktől, mert a megbízót is elkötelezi, odafigyelő együttműködésre készteti, ezért előleg nélkül sajnos nem tudok megrendelést vállalni.

MIKOR KELL FIZETNEM A TERVEKÉRT?

A kifizetés ütemezése mindig egyedi megállapodás kérdése. A tervezési díj általában két vagy három szakaszban kerül kifizetésre. A tervezés megkezdése előtt előleget kérek, majd az első tervek megérkezése és tervkoncepció kiválasztása után, majd végül a kész munka látványbeli elfogadása után is lehet egy kifizetési szakasz, ezek után következik az összes digitális fájlformátumot tartalmazó teljes grafikai csomag rendelkezésre bocsátása Teljesítési Igazolás mellékelésével, melyet aláírva, postai úton kérek visszaküldeni. A Megbízási Szerződés aláírása és a tervezési díj előlegének átutalása a munka megkezdésének feltétele.

MINDENKÉPPEN KELL SZERZŐDÉST ÍRNUNK?

Igen. A szerződés mind a két felet megvédi az esetleges későbbi komolytalan, nem professzionális hozzáállástól, indokolatlan visszalépéstől, pénzügyi trükközésektől, ezért a megbízásról mindig szerződés készül, amelyben a feladatok, a munka ütemezése és a megbízási díj is rögzítésre kerül.

A MEGRENDELT GRAFIKÁK JOGA KIT ILLET MEG?

A megrendelő használati jogot kap a tervekre, a szellemi termék joga természetszerűleg tervezőé marad.

Ez azt jelenti, hogy a terveket neked terveztem, teljes joggal használhatod, alvállalkozóknak, kivitelezőknek, sőt, még más tervezőnek is átadhatod egyéb terveken való használatra. A terv, mint szellemi termék az enyém marad, referenciáimban feltüntethetem, szakmai anyagokban használhatom, mint saját művet, de újból, másnak ne adhatom el.

FONTOS: A TERVEK FELHASZNÁLÁSI JOGA CSAK A TERVEZÉSI DÍJ TELJES MEGFIZETÉSÉVEL KERÜL A MEGRENDELŐHÖZ, a kifizetésig a megrendelő semmilyen formában NEM HASZNÁLHATJA FEL az általa megtekintésre, konzultáció céljából átküldött digitális anyagokat.

KÉRHETEK TŐLED UTÓLAG VÁLOZTATÁSOKAT A TERVEKEN?

Változtatni a munkafolyamat tervezési a szakaszában tudsz, amikor kialakítjuk a megjelenésedet, utólag már sajnos nem. Ha mégis változtatnál utólag, az már egy újabb megrendelésnek számít, kivéve, természetesen, ha valami ésszerű és apró módosításról van szó, azt szívesen megcsinálom.

VÁLTOZTATHATOK UTÓLAG A TERVEKEN, AKÁR MÁS GRAFIKUSAL?

Ha ezt akarod, nem tudom megakadályozni, de nem örülnék neki.

Természetesen előfordulhat, hogy idővel másképp gondolsz valamit, de inkább kérdezd meg a véleményemet, mielőtt bármit változtatnál.

Mivel igyekszem a megrendelőimmel a hosszútávú partneri viszony kialakítására, szívesen segítek, meg fogjuk oldani.

Ezzel együtt, ha megkérdezésem nélkül mégis átalakítod a terveimet, akkor annyit kérek, hogy onnantól már ne tüntesd fel a nevemet a munka mellett.

AZ ÁTADÁSKOR NYOMATOKAT IS KAPOK?

Nem. A tervekről valós nyomat nem készül, kizárólag digitálisan, interneten elküldött formában és igény szerint CD-re kiírva kerülnek átadásra.

MIÉRT NEM ADOD ÁT SZERKESZTHETŐ ANYAGOT?

A szerkeszthető fájlok hagyományosan a tervező tulajdonában maradnak, ez így szokás. Ha mégis szeretnéd a szerkeszthető tartalmakat, szólj, mert ez is lehet egyéni elbírálás kérdése.

NYOMDAI ÜGYINTÉZÉST IS VÁLLASZ?

Tapasztalataim alapján kivitelezés ügyben két féle megoldást tudok ajánlani, ez mindig egyéni megbeszélés kérdése.

A: A nyomdai ügyintézést nem vállalom, de maximális támogatást nyújtok neked a nyomdával való kapcsolattartásban.

A megrendelő köti meg a szerződést nyomdával, a pénzügyeket egymás között intézik, a tervező pedig a megrendelő ’kezét fogva’ nyomon követi a folyamatot, a szakmai kérdésekről kommunikál a nyomdával és segítséget nyújt a nyomatok minőségének ellenőrzésben, de nem ’pénzezik’ a nyomdával és nem rohangál nyomatokért, azokért neked kell elmenned.

B: A nyomdai ügyintézést elvállalom és a szerződést én kötöm nyomdával. A kivitelezés költségeibe részleteiben nem lesz betekintésed, az ügyintézés árát a nyomdának fizetendő teljes összeggel együtt konkrét egyszeri összegben vagy a tervezési ár bizonyos százalékában a vállalási árhoz adom hozzá. Ebben a csomagban az is benne van, hogy házhoz viszem a rendelményeidet.

TUDSZ NYOMDÁT AJÁNLANI?

Igen, vannak bejáratott helyeim, de nem ragaszkodom hozzájuk, ha te valakit jól ismersz és megbízol benne, szívesen dolgozom velük is.

Általában nyomdaválasztás ügyben is érvényes az olcsó húsos mondás igazsága, csak a kedvezőbb árai miatt ne válassz kivitelezőt, láttam már csalódott megrendelőt és többszörösen kifizetett nyomdai anyagot.

HOGYAN LESZ ’NÁLAM’ AZ ANYAG? HOGYAN HASZNÁLOM MAJD?

A terveket egy nagy digitális csomagban kapod meg, ZIP fájlban tömörítve, jól rakd el valahol a számítógépeden és vigyázz rá.

Ha kedvet kapsz otthoni hobby tervezgetésre, akkor készíts az elemekről másolatot, azokon módosíts.

Javasolom, hogy a teljes csomagodat tedd ki egy pendrive-ra és ha kivitelezőhöz mész – címkéshez, matricáshoz, digitnyomdába – vidd magaddal az egészet, hogy ki tudják választani, melyik verzióval tudnak a legkönnyebben dolgozni.

Kis nyugalmat adhat, hogy én is megőrzöm az anyagaidat, de sajnos nálam is történhetnek technikai gondok, erre ne alapozz.

ÜZLETI INFORMÁCIÓIM BIZTONSÁGBAN LESZNEK?

Az üzleti titoktartás a szakmai etikett része. Az aláírt szerződésünk értelmében a munkához szükséges, általad biztosított adatok és információk általam nem kerülnek nyilvánosságra, illetve harmadik félhez. A folyamatban lévő munkát sem teszem nyilvánossá, csak az elkészült és elfogadott anyagokat prezentálom a weboldalon és a portfóliómban.

HOGYAN TARTJUK MAJD A KAPCSOLATOT, HOGYAN BONYOLÍTJUK A MEGBESZÉLÉSEINKET?

Tapasztalatom szerint a legtöbb esetben, általánosabb jellegű munkáknál nem szükséges személyesen találkoznunk, elég, ha telefonon és e-mailben kommunikálunk.

Nagyobb volumenű, összetettebb megrendeléseknél és speciális esetekben, – ha például helyszínt kell bejárni vagy valamilyen mintát ’élőben’ megtekinteni – szükséges találkoznunk, erre is maximálisan nyitott vagyok, szívesen találkozom a megrendelőimmel. Természetesen a találkozó és azok rendszeressége is mindig előzetes egyéni megbeszélés kérdése.

HOGYAN ZAJLIK NÁLAD A KAPCSOLATTARTÁS?

Már az elejétől szerencsés, ha kialakítunk egy közös alapokra helyezett kapcsolattartási etikettet, amelyet be is tartunk.

A munkák folyamán a kapcsolattartás alapvetően e-mailben és telefonon történik. A gördülékeny munkamenet érdekében az e-mailekre és telefonhívásokra mind a tervező és mind a megrendelő is hétköznapokon legkésőbb 24 órán belül valamilyen választ ad, illetve amennyiben erre nincs lehetőség rövid üzenetet vagy e-mail-t küldünk egymásnak arról, hogy mikor lesz alkalom az érdemi válaszok és visszajelzések elküldésére.

Erre azért is szükség van, hogy megtudjuk, megérkezett-e a levelünk a címzetthez. Például: „Köszönöm, megkaptam, a holnapi nap folyamán jelentkezem.” Emellett, tapasztalatom szerint csak így halad megfelelő ütemben a munka. Kérlek, vedd figyelembe, hogy a munkáimat mindig előre megtervezett kezdési és leadási határidőkkel vállalom el és nem tehetem meg a soron következő megrendelőmmel, hogy az ő projektje az előző megrendelőm hibájából elcsússzon.

Előfordulhat, hogy nem érsz el azonnal telefonon, de amint alkalmas, visszahívlak. Ha a munkafolyamatban gyors vagy sürgős kérdésed van, küldj előzetes üzenetet a témáról, ami miatt hívtál, hogy mire visszahívlak, esetleg már válaszom is legyen a problémára.

Hétköznap 10 és 16 óra között foglalkozom a tervezés mellett az ügyfélkapcsolatokkal és hétvégén pedig optimális esetben nem dolgozunk. Ha a hétvégén mégis haladni szeretnél a dolgaiddal, küld el nyugodtam azt az e-mail-t és ha valamiért mégis fontos lenne, hogy elérjük egymást, előzetes üzenetet küldünk egymásnak a témáról és visszajelzünk, hogy mikor tudunk beszélni.

PROFI VAGY, MIÉRT VAN MÉGIS GMAIL-ES CÍMED?

Van ám ’rendes’ is, és azt is tudom ám, hogy az a menő, ha céges címem van.

Mégis: az egyszerű, lényegretörő és praktikus dolgokat szeretem, ezért inkább ezt az egyet használom, remélve, hogy a munkáimból kiderül, hogy értem a dolgomat.

AMENNYIBEN EGYÉB KÉRDÉSED VAN, ARRA IS SZÍVESEN VÁLASZOLOK!